یادگاری های گارنیک
© نویسنده: محمدرضا کلانتر - پنج شنبه, 12 مهر 1397
IMAGE

                                                       یادگاری های گارنیک

 زنده یاد گارنیک یادگاریان به دلیل علاقه اش به سینما ، از ۱۳ سالگی به استودیو شهاب نزد هم کیشان خود رفت و بعدها کارش را در استودیوهای کنکاش (با رضا اردلان)، ایران فیلم، مرکزی و توکا فیلم ادامه داد و با روبیک منصوری، احمد احمدپور و حمید قدکچیان همکاری کرد. او که از بهترین صدابرداران دوبله در ایران بود، بیشتر سال های پس از انقلاب ۱۳۵۷ در استودیو ساند فیلم متعلق به زنده یاد مصطفی مصطفی زاده کار کرد. تخصص وی صدابرداری دوبله آثار ایرانی و خارجی بود اما در چند فیلم از جمله «جدال بزرگ»، «گرگ های گرسنه» و «سرحد»  کار صداگذاری و میکس را نیز انجام داد. به گفته مازیار شیخ محبوبی صدابردار سینمای ایران، امثال گارنیک یادگاریان کارشان را با سیستم آنالوگ یاد گرفته بودند و به دلیل گران بودن مواد مربوط به صدا مجبور بودند دقیق باشند. یادگاریان یکی از صدابرداران دوبله فیلم های «بانوی زیبای من»، «روز شغال» و «محمد رسول الله» بوده است.

 یادگاریان در استودیو ساند فیلم صدابردار دوبله تعداد زیادی فیلم و سریال بوده از جمله : سریال های «مزد ترس» و «به او بگویید دوستش دارم» ساخته حمید تمجیدی با مدیریت خسرو خسروشاهی، «مهر خوبان» و «شن های کف رودخانه» ساخته یوسف سید مهدوی، فیلم های «با گرگ ها می رقصد» (...

طنین قاب رفاقت
© نویسنده: نیروان غنی پور - شنبه, 07 مهر 1397
IMAGE

                                                                                                      طنین قاب رفاقت

                                                                                             (به مناسبت چهلم محمد عبادی)

این قاب ثبت شده در استودیو رها فیلم به سال 1386 توسط شهراد بانکی ( دوبلور و عکاس سینما) گویای همه چیز است. گویای عُمری رفاقت و همکاری و همراهی 2 نفر. گویندگی های فراوان در کنار هم در دوبله بسیاری از فیلم ها. بی تردید خودشان هم نمی دانستند و نه باور داشتند که در زمان گرفتن این عکس، 11 سال بعد آن هم در فاصله چند ماه بعد از تحمل دوره سخت بیماری از دنیا می روند. ابتدا بهرام زند در فروردین و بعد محمد عبادی در مرداد ماه. این هم از بازی های غریب چرخ روزگارست که ورود این 2 گوینده به دوبلاژ در فاصله زمانی نزدیک به هم باشد و رفتن شان نیز در پی هم. از مقطعی که زنده یاد بهرام زند به مدیریت دوبلاژ روی آورد، محمد عبادی در فهرست انتخاب های همیشگی اش در دوبله فیلم ها و سریال های ایرانی و خارجی بود. در آثاری چون «راه قدس»، «از سرزمین شمالی»، «جنگجویان کوهستان»، «شرلوک هولمز»،...

شخصیت های کارتونی از فراسوی صدایی شیک
© نویسنده: اکتای بخشایش - یکشنبه, 28 مرداد 1397
IMAGE

 شخصیت های کارتونی از فراسوی صدایی شیک

(دربارۀ محمد عبادی و سال های حضورش در دوبله)

 

  از دهه 50 خورشیدی تا کنون بسیاری از جوانان به خاطر شباهت صدایشان به دوبلورهای معروف، به صرافت افتادند تا به کار دوبله بپردازند. برخی مقلد باقی می مانند و بعد از مدتی از گردونه خارج می شوند و عده ای دیگر به مرور قابلیت ها و توانایی های خود را پیدا می کنند. جملۀ مشهور «صدایت آلن دلونی است!» از دیرباز در برخورد با مردان خوش صدا به کار می رود و به طور مشخص محمد عبادی از جمله دوبلورهایی بوده است که در ابتدا تحت تأثیر صدای خسرو خسروشاهی بوده اما خوشبختانه توانست از سایۀ این شباهت بیرون بیاید و تبدیل به یکی از تیپ سازان موفق کارتونی شود. شاید در اولین مواجه با صدای عادی عبادی، بیشتر برای نقش مردان جوان خوش سیما و مغرور و تا حدودی رمانتیک مناسب به نظر آید ولی او علاوه بر تیپ های مختلف کارتونی، نقش های نامتعارف سینمایی هم در کارنامۀ خود دارد.

 محمد عبادی سال 1326 در تهران متولد شد و پس از اخذ مدرک دیپلم و گذراندن خدمت سربازی، در سال 1351 به دعوت زنده یاد محمود نوربخش به عرصه دوبله پا گذاشت. او در کنار دوبله، تجربۀ بازی در فیلم های تبلیغاتی و بازیگری در مجموعۀ تلویزیونی پر مخاطب «تلخ و شیرین» (1353، منصور پورمند) و فیلم «بت شکن» (1355، شاپور قریب) را نیز دارد. گرچه عبادی دوبله را در دهۀ 50 شروع کرد ولی شاخص ترین گویندگی های او را باید در دوبله های بعد از انقلاب جست. یکی از اولین نقش گویی های مهم عبادی در فیلم ایتالیایی...

بیگانگان در لاله زار
© نویسنده: نیروان غنی پور - چهارشنبه, 17 مرداد 1397
IMAGE

                                                                           بیگانگان در لاله زار

 شبکه مستند تلویزیون از سال ۱۳۹۴ تاکنون اقدام به تولید و سپس نمایش مستندهای پُرتره از 7 چهره از گویندگان فیلم کرده است؛ گویندگانی که مخاطبان تلویزیون سال‌ها صداهای آشنای آنان را در آثار گوناگون دیده و شنیده‌اند و حالا با تصویر و زوایای کمتر دیده‌شده از زندگی خصوصی‌شان نیز آشنا‌ می‌شوند. این‌که چرا در این مقطع زمانی شبکه مستند روی به تولید چنین آثاری آورده شاید به حال‌ و هوای این روزهای جامعه نسبت به جریان نوستالژی و اقبال عمومی به خاطره‌بازی با دهه‌های پیشین بویژه با دهه 60 شمسی و حضور پُررنگ دوبلورها در بسیاری از آثار سینمایی ایران و جهان و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و آثار انیمیشن ارتباط دارد یا گمان‌ می‌رود شبکه مزبور قصد نوعی تجلیل و پاسداشت از آنان در سنین کهنسالی و دوران بازنشستگی داشته تا قبل از آن که دیر شود، دوبلورها بتوانند برشی از زندگی‌شان را این بار در قاب تلویزیون ببینند. در این رهگذر مدیران شبکه رویکرد سهل و آسانی جهت تولید این آثار داشته و کل بار ساخت را بر دوش یک مستندساز و گروه تولیدش گذاشته‌اند در حالی که‌ می‌شد با دعوت از گروه‌های بیشتر، تنوع محسوسی را در بافت تصویری این پُرتره‌ها جاری کرد تا چنین شاهد در دام تکرار...

حکــــــــــّاکی با صــــــــــدا
© نویسنده: نیروان غنی پور - یکشنبه, 27 اسفند 1396
IMAGE

                                                دربارۀ بهرام زند و بررسی کارنامه اش

                                                           حکــــــــــّاکی با صــــــــــدا

 می توان این مطلب را به سیاق مطلب هایی دربارۀ یکی از صداهای ماندگار با معرفی و شرح چگونگی ورود به این حرفه آغاز و با تحلیل و بررسی چند نقش گویی شاخص ایشان به پایان بُرد اما به شخصه این بار می خواهم متفاوت عمل کرده و یادداشت حاضر را با اعترافی شروع کنم. اعتراف می کنم که نقطۀ آغاز علاقه ام به دوبلۀ فارسی، آشنایی با صدای بهرام زند بوده است. شناختی در مرحله گذار از دوران کودکی به نوجوانی در دهۀ 60 ، مسحور شده از صدایی با طنین و پُر اُبهت مردانه. صدایی تأثیرگذار در قامت قهرمانان. نسل ما نه خاطره ای از فیلم های 70 میلیمتری روی پرده داشت و نه شنیدن صدای فیلم ها به صورت استریوفونیک و دوبله های با کیفیت در سالن سینما؛ همه چیز خلاصه می شد به قاب نحیف تلویزیون و تماشای کارتون ها و سریال ها و فیلم های سینمایی آخر هفته. از آن جا که جُملگی با دوبله به نمایش در می آمدند برای بیننده در آن سنّ به تدریج گوش حساس شده و صدای مورد علاقه را می یافت و در ذهن تبدیل به...

صدایی بی رمز و راز
© نویسنده: نیروان غنی پور - پنج شنبه, 03 اسفند 1396
IMAGE

                                                        صدایی بی رمز و راز

                                          (درباره عملکرد این روزهای ناصر طهماسب)

 جشنواره امسال با همۀ رویدادها و حواشی ریز و دُرُشتی که داشت اتفاق خاصی را برایم رقم زد. در برخورد چندباره با بعضی از رفقا و همکاران منتقد و نویسنده که همگی در گفت و گوهای شان روی موضوع مشترکی اتفاق نظر داشتند و آن هم عملکرد تعجب آور این روزهای ناصر طهماسب بود. همگی شاکی و ناراحت ، یکی از مخدوش شدن همه خاطراتش با صدای استاد می گفت و دیگری با حرارت می گفت که اگر استاد مشکل مالی داره، شماره کارت یا حسابی را اعلام کند تا مبلغی را بپردازیم و این طور هر روز از دوبله ها و برنامه ها و مستندها و تبلیغ گویی های ایشان حرص نخوریم!. آن ها با توجه به سابقه دوستی من و طهماسب (که منجر به چاپ کتابم با عنوان «صدایی در تاریکی: ناصر طهماسب و پنجاه سال حضور در دوبلاژ» و انتشار چندین یادداشت و گفت وگو در مطبوعات و حضور در چند برنامه رادیویی و تلویزیونی در دهه اخیر شد) این درد دل ها و نکته ها را گفتند غافل از این که بیش از 2 سال است که ملاقاتی با طهماسب نداشته ام و در یک سال...

طنین صدای وجدان
© نویسنده: نیروان غنی پور - شنبه, 15 مهر 1396
IMAGE

                                                                   درباره دوبله مردی برای تمام فصول

                                                                         طنیـــــن صـــــــدای وجـــدان

 فیلم «مردی برای تمام فصول» ساختۀ فرد زینه مان بر اساس نمایش نامه ای از رابرت بولت محصول 1966 انگلستان از جمله آثاری است که در محدوده زمانی سال تولید و اتفاق ها و تحولات اجتماعی و سیاسی قرار نگرفته و به تعبییری اثری بی زمان است. با این که فیلم، زمان داستانش به وقایع دربار هنری هشتم و ماجرای صدر اعظمی سر توماس مور در قرن هفدهم اختصاص دارد اما از آن جا که بُن مایۀ درام بر ویژگی های انسانی چون پایبندی بر اصول اخلاقی و اعتقاد بر وظیفه و اصالت دادن بر وجدان پاک استوار شده می توان در هر زمانی با این فیلم ارتباط برقرار کرد و آن را به پای بحث های متنی و فرامتنی روز کشاند. این موضوع تا به امروز در جهت برقراری و حس همدلی مخاطب ایرانی با این فیلم هنوز صدق می کند و از نقش پُر رنگ دوبله فارسی آن در جهت ارتباط مورد ذکر نمی توان چشم پوشی کرد. دوبله فیلم «مردی برای تمام فصول» بی تردید از بهترین های تاریخ دوبله فارسی است. این در تقدیر بسیاری از فیلم های تاریخی و به ویژه دادگاهی بوده که از دوبله با کیفیتی برخوردار شوند. شکل بازی ها، حجم بالای دیالوگ، طراحی جلوه گرانه صحنه و لباس...

منفی گوی مثبت
© نویسنده: محمدرضا کلانتر - دوشنبه, 30 اسفند 1395
IMAGE

                                                                                                  منفی گوی مثبت

 زنده‌ياد خسرو شايگان چهارم شهريور 1317 در تهران به دنيا آمد. فعاليت هنري را از دوران دبيرستان با بازي در يك نمايش آغاز كرد و سپس سال 1333 مجري راديو نيروي هوايي شد. پس از تحصيل در مدرسه هنرپيشگي، سال 1335 به تئاتر فردوسي پيوست و يك سال بعد به وسيله يكي از بازيگران تئاتر به دوبله معرفي شد.

  شايگان طي حدود 50 سال فعاليت در دوبله هم در فيلم‌ها و سريال‌هاي معروف حضور داشت و هم به جاي بازيگران مشهور صحبت مي‌كرد. صداي او از جمله صداهاي بم و خشدار بود و بيشتر براي شخصيت‌هاي خشن و خاكستري و منفي - نقش اصلي و مكمل - استفاده مي‌شد. شايگان با وجود قابليت‌هاي خود و صدايش برخلاف بعضي از دوبلورهاي سرشناس، گويندگي‌هايش براي بازيگران ايراني و خارجي تداوم نداشت و كمتر بازيگري است كه او دوبلور ثابت يا نيمه‌ثابتش بوده باشد.

  ناصر ممدوح مدير دوبلاژ سريال «كو جك» كه شايگان در آن به جاي تلي ساوالاس در نقش يك پليس مثبت اما خشن گويندگي مي‌كرد دليل اين موضوع را سليقه‌اي بودن كارهاي هنري بيان مي‌كند، به طوري كه بعضي از مدير دوبلاژها يك صداي خاص را براي بازيگر فيلم يا سريالي كه دوبله مي‌كنند مي‌پسندند و بعضي ديگر صدايي ديگر را براي همان...

بانوی خوش صدای ما
© نویسنده: اکتای بخشایش - یکشنبه, 29 اسفند 1395
IMAGE

بانوی خوش صدای ما

(دربارۀ مهین کسمایی)

  مهین کسمایی، سال 1317 در رشت متولد شد. او برادرزادۀ زنده یاد علی کسمایی (پدر دوبلۀ ایران) بود.

 مهین کسمایی از سنین نوجوانی به فعالیت ­های هنری و ادبی علاقمند بود؛ بطوری که در دبیرستان، رئیس انجمن نمایش بود و به تبع آن نمایش ­هایی را اجرا می ­کرد. او به نویسندگی نیز علاقۀ زیادی داشت و نوشته ­هایش در مسابقه­ های ادبی جایزه می­ گرفت.

 در سال 1331 وقتی مهین کسمایی تعطیلات تابستانی خود را سپری می­ کرد، علی کسمایی با او تماس می­ گیرد تا برای تست صدا به استودیو پارس فیلم بیاید، بدین ترتیب مهین کسمایی دوبله را با فیلم ­های فارسی مستی عشق و مادر (از ساخته­ های دکتر اسماعیل کوشان) و با نظارت علی کسمایی آغاز کرد. چندی بعد، علی کسمایی دوبلۀ فیلم خارجی شاهزادۀ روباهان (۱۹۴۹، هنری کینگ) را به عهده می­ گیرد که از نخستین فیلم­ های خارجی دوبله شده در ایران محسوب می­ شود. در این فیلم که با نام بهار خونین به نمایش درآمد، مهین کسمایی به ­جای بازیگر نقش اول زن آن (وندا هندریکس) حرف زده است.

  با رونق گرفتن دوبله به فارسی در ایران، گویندگی کسمایی نیز گسترش پیدا می­ کند و در سال های طلایی دوبلاژ ایران، به عنوان دوبلور نقش اول زن، فعالیت خود را ادامه می­ دهد؛ گرچه عمدتاً در فیلم­ هایی که توسط علی کسمایی دوبله می شدند، شرکت می­ کرد.

 در صدای زیبای مهین کسمایی طنز بخصوصی وجود داشت که باعث می­ شد اغلب گویندگی­ هایش شیرین و دوست داشتنی...

نوازش تازیانه
© نویسنده: نیروان غنی پور - شنبه, 28 اسفند 1395
IMAGE

                                                                          نگاهی به چند نقش گویی اخیر در دوبله های اینترنتی

                                                                                              نــوازش تــــازیــــانه

  این روزها دوبله فارسی فضای جدیدی را تجربه می کند. ارائه فیلم های دوبله شده روز سینمای جهان توسط سایت های تخصصی دانلود فیلم در 2 ساله اخیر توانسته کاربران بسیاری را برای خود دست و پا کنند. دوبله هایی که به شکل حرفه ای ترجمه و صداگذاری می شوند و در آن ها دیگر نه خبر از ممیزی های وسیع و سلیقه ای بی محابا در تصویر و موضوع  در دوبله های تلویزیونی است و نه جرح و تعدیل و اصلاحات تصویری در شبکۀ بی رمق نمایش خانگی. همۀ این عوامل در رشد اقبال عمومی به دوبله های اینترنتی تأثیر شایانی داشته است. دوبله ها معمولا با حضور صداهای آشنا و وفادار به نسخۀ اصلی در صورت امکان آماده می شوند؛ البته استودیوهای سفارش گیرنده به راهکاری رسیده اند که از سکانس های غیرقابل نمایش عبور کرده و با عدم حذف تصویر از صدا و دیالوگ های نسخه اصلی بهره بُرده و مابقی را با حفظ امانت دوبله می کنند. شاید این خاصیت دوبله فارسی است که در سیر تاریخی اش تلاش کرده پویا...

اون آزاده اسپارتاکوس ، آزاد !
© نویسنده: اکتای بخشایش - یکشنبه, 15 اسفند 1395
IMAGE

                                                                                             اون آزاده اسپارتاکوس ، آزاد !*

                                                                                                (درباره ایران بزرگمهر)

  ایران بزرگمهر– به­ صورت کامل: ایران بزرگمهری­ راد – پنجم شهریور ماه 1309 در تهران متولد شد (پیش از این، تاریخ تولدش 1318 در منابع قید می ­شد). او خواهر توران مهرزاد (نام اصلی: فاطمه بزرگمهری­ راد) بازیگر پیشکسوت تئاتر، رادیو و سینماست.

 در شکل­ گیری فعالیت هنری ایران بزرگمهر نمی ­توان نقش توران مهرزاد را نادیده گرفت. توران مهرزاد و همسرش حسن خاشع در گروه تئاتر فردوسی و سپس تئاتر سعدی به سرپرستی عبدالحسين نوشين(بنیانگذار تئاتر نوین ایران) و همسرش لرتا فعالیت می­ کردند. توران خواهر کوچک تر خود را نیز با این گروه همراه کرد و ایرانِ جوان که در برخی از نمایش­ ها به روی صحنه می­رفت، بعدها هم با معرفی توران به رادیو و دوبلاژ پیوست.

 به گفتۀ توران مهرزاد، ایران به دبیرستان می­ رفت و هنوز دیپلم نگرفته بود که روزی به...

بانوی خاص
© نویسنده: نیروان غنی پور - یکشنبه, 24 بهمن 1395
IMAGE

                                                                     با یادی از ژاله کاظمی و مروری بر کارنامه اش

                                                                                       بانـــــــوی خــــــــاص

 با نگاهی گذرا به عنوان هایی چون دوبلور، مجری تلویزیون، گویندۀ رادیو و نقاش، فقط و فقط می توان به یک نام رسید؛ بله! زنده یاد ژاله کاظمی. این عنوان زنده یاد به دور از تعارف ها و رعایت عُرف نوشتاری دست و پاگیر به واقع شایستۀ اوست. یاد او زنده است چون آثاری از خود به یادگار گذاشته که با مرورشان در هر زمان می توان به ماندگاری ظرافت کار کاظمی پی بُرد. معتقدم وی از تیرۀ گویندگان مؤلف است. همانانی که با ابزار آشنای دوبله چون صدای خاص، تصویر فیلم، متن دیالوگ، میکروفون و گوشی، کاری می کنند کارستان. مگر سایرین همین ابزار را در اختیار ندارند پس چرا فقط تعداد انگشت شماری در این عرصه سرآمد شده و به حافظه جمعی چند نسل راه پیدا می کنند؟ چون آنان از رویۀ فنّ و تکنیک عبور کرده و با نبوغ شان این حرفۀ نوپا را به حد اعلا رساندند. اشتراک حس و دریافت شخصی با آگاهی به نوع زیست فردی در بازخورد جامعه و تبلورش در صدای ایشان. ژاله کاظمی«بانوی دوبلاژ» یکی از همان سرآمدان است و به گفتۀ منوچهر اسماعیلی، ملقّب به...

صداهای رشید برای بازیگر رشید سینما و تلویزیون
© نویسنده: محمدحسن حیدری - یکشنبه, 02 آبان 1395
IMAGE

                                                                              صداهای رشید برای بازیگر رشید سینما و تلویزیون

                                                                                        (درباره دوبله های داوود رشیدی)

مرحوم داوود رشیدی در ۳۸ سالگی با فیلم «فرار از تله» به کارگردانی جلال مقدم در کنار بهروز وثوقی به سینمای ایران معرفی شد و علی رغم آشنایی با فن گویندگی و بیان و سابقه کار در تئاتر و داشتن صدایی نرم و دلنشین با نماهنگ خاص با توجه به فضای حاکم بر سینمای قبل از انقلاب و نبود صدابرداری در صحنه فیلم ها دوبلور داشت. با توجه به فیزیک ظاهر وی - تیپ مردان جاافتاده و بااقتدار همراه با خشونت سمپاتیک - و ایفای نقش های جدی و خشن و مردان مقتدر و باابهت و گاهی خاکستری با صدای اسطوره بی بدیل تاریخ دوبله ایران مرحوم ایرج ناظریان به تماشاگران سینمای ایران شناسانده شد که بسیار مناسب چهره و نقش های وی بود. شاهکار ایرج ناظریان به جای وی در نقش مفتش ۶ انگشتی در سریال «هزاردستان» بود ، با آن دیالوگ های پرمغز و سنگین که علی حاتمی برای وی تعیین کرده بود.

 در تمامی فیلم هایی که داوود...

هنرپیشه دوبله
© نویسنده: محمدرضا کلانتر - دوشنبه, 26 مهر 1395
IMAGE

                                                                               هنرپیشه دوبله

حدود ۴۰ سال پیش مردی پا به عرصه دوبله گذاشت که صدای زیبایش یکی از اصلی ترین عوامل رونق این حرفه ظریف اما سخت بود.  زنده یاد ایرج ناظریان در سال ۱۳۱۴ متولد شد. فعالیت هنری را از ۱۶ سالگی با بازی در نمایش های مدرسه ای آغاز کرد و بعدها آن را به صورت حرفه ای با بازی در تئاترهای «تفکری»، «تهران» و «نصر» و نمایش های زنده تلویزیونی که هر هفته پخش می شدند؛ ادامه داد. او از سال ۱۳۴۱ به دلیل علاقه ای که داشت به دوبله پرداخت و به علت صدای بسیار زیبایش بسرعت در این حرفه پیشرفت کرد و دوبلور بازیگران معروف ایرانی و خارجی شد. زنده یاد ناظریان صدایی محکم و رسا داشت که بیشتر مناسب مردان خشن و قوی هیکل بود؛ به همین دلیل این صدا در فیلم های ایرانی پیش از انقلاب که شخصیت های بزن بهادر داشتند، زیاد به گوش می رسید؛ از جمله در «خداحافظ رفیق» به جای سعید راد و در «قیصر» به جای ناصر ملک مطیعی. پس از انقلاب نیز به جای چند بازیگر معروف ایرانی گویندگی کرد؛ از جمله به جای عنایت بخشی (در چند فیلم )، جمشید هاشم پور (یوزپلنگ ، تیغ و ابریشم )، ولی شیراندامی (شیر سنگی ، گمشدگان )، مهدی فخیم زاده (یکی از دو نقش او در «فرار»)، جمشید مشایخی (پدربزرگ )، داریوش ارجمند (کشتی آنجلیکا) و جهانبخش...

دیده بانان
© نویسنده: نیروان غنی پور - جمعه, 26 شهریور 1395
IMAGE

                                                دربارۀ فیلم «اسپات لایت» و دوبله فارسی اش

                                                                        دیــــده بانان

« روزنامه نگاران همیشه آدم های با فرهنگی نیستند. گاه از چیزهایی شگفت زده می شوند که هیچ چیز شگفتی در بر ندارد و بر عکس، گاه از چیزهای تکان دهنده دچار کمترین شگفتی هم نمی شوند.» پی یر بوردیو*

  اگر این گزارۀ بوردیو را به عنوان اصلی مهم در عرصه ژورنالیسم بپذیریم - که به واقع با نگاه ظریف جامعه شناسان اش همراه است و آن را به اصلی انکارناپذیر تبدیل کرده چرا که در اغلب موارد این موضوع خود را به  رُخ می کشد - گهگاهی هم پیش می آید که این اصل قطعیت پیدا نکرده و روزنامه نگاران به افشای برخی از رخدادهای مهم می پردازند. نمونه اش ماجرای افشای تجاوزهای کشیش های کاتولیک به کودکان توسط روزنامه بوستون گلوب در سال ۲۰۰۲ است.  روایت فیلم «اسپات لایت» نیز بر اساس همین رویداد واقعی است که نگاه روشنگرانه ای به این ماجرا دارد. داستان فیلم درباره  ۴ خبرنگار به نام های رابی رابینسون، مایکل رِزِندس، ساشا فایفر و متی کارول که از اعضای بخش اسپات لایت روزنامه بوستون گلوب هستند و ویژگی مهم کاری...


تحلیل آمار سایت و وبلاگ